0.1.en The Core Mechanic
Whenever you attempt an action that has some chance of failure, you roll a twenty-sided die (d20). To determine if your character succeeds at a task you do this:
- Roll a d20.
- Add any relevant modifiers.
- Compare the result to a target number.
If the result equals or exceeds the target number, your character succeeds. If the result is lower than the target number, you fail.
Dice
Dice rolls are described with expressions such as “3d4+3,” which means “roll three four-sided dice and add 3” (resulting in a number between 6 and 15). The first number tells you how many dice to roll (adding the results together). The number immediately after the “d” tells you the type of die to use. Any number after that indicates a quantity that is added or subtracted from the result.
d%: Percentile dice work a little differently. You generate a number between 1 and 100 by rolling two different ten-sided dice. One (designated before you roll) is the tens digit. The other is the ones digit. Two 0s represent 100.
0.1.pl Podstawa mechaniki
Kiedy twoja postać próbuje wykonać działanie obarczone ryzykiem niepowodzenia, rzucasz dwudziestościenną kostką (k20). Chcąc określić, czy bohaterowi udało się dane zadanie zrealizować, musisz zrobić, co następuje:
- Wykonać rzut k20.
- Wziąć pod uwagę wszystkie modyfikatory dotyczące sytuacji.
- Porównać wynik z liczbą docelową.
Jeśli wynik jest równy liczbie docelowej lub ją przekracza twojemu, bohaterowie udało się wykonać zadanie. Jeżeli rezultat jest niższy, spotyka go porażka.
KOSTKI
[missing]
k%: Kostka procentowa to już inny przypadek. Dzięki niej uzyskuje się wyniki z przedziału od 1 do 100. W tym celu należy wykonać rzut dwoma kostkami dziesięciościennymi o różnych kolorach. Kostka jednej barwy (wybrana przed rzutem) generuje liczbę “dziesiątek”, a drugiej – liczbę “jednostek”. Dwa 0 to rezultat 100.